dört koldan geliyor.

Serginin ilk kolu özel koleksiyonların mekansallaştırılması şeklinde gerçekleşiyor.

Frédéric Langlais ve Laetitia Brochier  acaip şeylerle doldurdukları hücrelerinin kapısını açıyor ve halk sanatına ait maskelerin, nesnelerin ve heykellerin değeri yeniden biçiliyor.

Aynı zamanda 3D projeksiyon için dikkatle seçilmiş olan görseller Meksika sanatının derinlerine bir dalış vaad ediyor.

Öte yandan sanat koleksiyoneri ve lucha libre uzmanı Jimmy Pantera bu tema çerçevesinde dergi, az bulunur afiş ve oyuncaklardan oluşan bir enstalasyon ortaya koyuyor.

Serginin ikinci kolu La “S” Grand Atelier  ile gerçekleştirilen işleri Meksika estetiği bağlamında keşfe çıkıyor.

Belçika’da  Ardennes Dağlarının kalbinde bulunan La “S” Grand Atelier  zihinsel olarak  eksik sanatçılar için birçok yaratıcı atölye (plastik sanatlar ve sahne sanatları) sunmaktadır. Şefkat kaygısı gütmekten ziyade, bu atölyeler sanat profesyonellerinden oluşan bir ekip tarafından denetlenmekte ve üretilen çalışmaların dağıtımı tüm kültürel çevrelerde yaygın bir biçimde yapılmaktadır. Her projenin etik karakterine özel önem verilmektedir, La “S” Grand Atelier  bünyesindeki her sanatçıya saygı duyulmasını garanti etmektedir.

La “S” Grand Atelier  Sanatçıları:

Adolpho Avril, Barbara Massart, Benoît Monjoie, Dominique Théâtre, Elke Tangeten, Florent Talbot, Gabriel Evrard, Irène Gérard, Jean-Michel Bansart, Joseph Lambert, Laura Delvaux, Léon Louis, Marcel Schmitz, Marie Bodson, Marie-Fzrance Morin, Pascal Cornelis, Pascal Leyder, Philippe Da Fonseca, Régis Guyaux, Richard Bawin, Rita Arimont, Sarah Albert.

Misafir sanatçılar ve atölye animatörleri:

Anne-Françoise Rouche, Anaid Ferté, Antoine Bulangé, Bertrabd Léonard, Juliette Bensimon-Marchina, Fabian Dores Pais, Michiel de Jaeger, Dorothée Van Biesen, Raphaële Lenseigne, Paul Loubet, Dav Guedin, Pakito Bolino, Nicolas Clément, Alexandrine Lodé…

Serginin üçüncü kolu yirmi kadar Güney Amerikalı sanatçının ve birçok baskı atölyesinin işlerini gözler önüne seriyor.

Meksikalı sanatçılar: Abraham Diaz,Alfonso Barrera Muñiz, Carlos Cons, Christoher Diaz, Doktor Lakre, Federico Valdez, Fernando Arce, Haydee Nucamendi Gaona, Inari Resendiz, Israel Garcia Salcedo, José Martinez, Laura Barragán, Mario Guzmán, Oscar Camilo de las Flores, Ramon Sanmiquel, Roger Benetti, Santiago Robles, Sergio Hernandes, Taka, Toño Camuñas, Victor Palacios, Yescka, Los Lichis Kolektifi, Yope Kolektifi…

Kolombiyalı sanatçılar: Rat Trap Kolektifi, Sarcofaga.

Gravür, Meksika’ya özgü sanatsal pratiklerin yanı sıra, La “S” Grand Atelier’nin de kalbinde yer alıyor. Bu nedenle, bu sergide, okyanusun her iki tarafındaki ayrıcalıklı tekniğin vurgulanması kaçınılmaz görünüyordu.

Gerçekten de Meksika’daki Oaxaca şehri, mezcal ile olduğu kadar baskı konusundaki zengin kültür mirası ile de ünlüdür. Serigrafi, ahşap üzerine gravür, litografi şehrin sokaklarında her yerde mevcuttur. Afişler çok yaygın bir grafik ifadesidir.

Bu halk geleneği, birkaç yerel gravür grubu tarafından temsil edilmektedir.

Oaxaca gravür-serigrafi atölyeleri, galeriler (difüzyon):

El Ojo Peludo, Siquieros Taller-Galeria tarafından yönetilen hapiste gravür atölyesi,  Taller Artistico comunitario, Cooperativa Gráfica, Taller de Grabado, Fernando Sandoval.

Ayrıca, Viva Revolución Gráfica! üç Meksikalı sanatçının friche’te bulundukları süre içinde gerçekleştirdikleri enstalasyonu sunuyor: Dr. Lakra*, Tono Camunas** ve Abraham Diaz***

* Dr Lakra (Jerônimo López Ramírez 1972 doğumlu) ressam, desinatör, heykeltıraş ve dövme sanatçısı olan Oaxaca’dan Meksikalı bir sanatçı.

Onun tarzı, Meksika halk sanatının tüm biçimlerinden etkilenmiştir. Kolomb öncesi sanat, çete sanatı, lucha libre güreşçi simgeleri, 1950’lerin popüler Meksika dergilerinde yayınlanan modellerin resimleri. Lakra kağıda çizer gibi dövme yapmaktadır: başarılı şarkıcıların dindar görüntüleri, ultra kaslı güreşçiler ve hatta plastik oyuncaklar. Resimlerie saptırma sanatı özellikleri de taşır. Sanatçı bir aileden gelmesine rağmen, dövmeye olan ilgisi hızla çağdaş sanata olan ilgisinin önüne geçmiştir. Halk sanatlarını, Duchamps tarafından ortaya atılan kavramları yutmaktan daha soylu bir ilham kaynağı olarak görerek, Oaxaca’nın bit pazarları tarafından beslenen bir evren sayesinde bir sanatçı olarak yerini bulmuştur

** Toño Camuñas (1967) Ressam, desinatör ve gravürcü, Toño Camuñas 1967 yılında Valencia’da (İspanya) doğdu.  Göçebe ruhlu sanatçı Berlin’de yıllarca kaldı. Şimdilerde Madrid ve Meksika arasında mekik dokuyor. Abartılı karakterler, efsanevi canavarlar, marjinal varlıklar, yeraltı görüntüleri ile dolu görsel hayal dünyası tüm dünyada sergilendi. Sokakta satılan küçük çizgi romanların estetiğinden, dövme kültürüne, toplam sembolik eklektizme kadar sanatçının etkileri görülebilir. Tarzı, yazar Rubén Bonet tarafından “şiirsel terörizm” olarak tanımlanmaktadır.

*** Abraham Diaz, genç nesil Meksika çizgi romanını temsil etmektedir. Bu sahnenin hem yayıncısı ve hem de ana aktörü olarak, kendi ülkesi ve kendi çizgi romanlarının panolarına dair sembolik bir tablo sunacaktır.

Los Lichis multidisipliner kolektif (Manuel Mathar, Gerardo Monsivais ve José Luis Rojas) da bazı izlenimlerini ve videolarını sunuyor. Los Lichis Meksika’nın başkenti ve Monterrey şehri arasında, 15 yıl önce Les Religions Sauvages filmi için Le Dernier Cri ile işbirliği yapmıştı.

Le Dernier Cri:

2011 yılında Vertigo Galeri’de (Mexico DF), ardından 2016 yılında IAGO’da (Instituto de Arte Graficas de Oaxaca) sergi açtıktan sonra, son olarak Le Dernier Cri, yerinde ve Avrupa’da ilk kez, kolektiften bazı sanatçıların orijinal eserlerini sergiliyor. Bunlar bu iki sergi için hazırlanmış olan “El Ultimo Grito” yayınında yer almış olan sanatçılar. (Pakito bolino, Reinhard Scheibner, Martes Bathori, Jiro Ishikawa, Emre Orhun, Mark Beyer, Céline Guichard, …)  Alfons Alt ve Fernando Arce’nin fotografik çalışmaları, bu manzarayı bir yandan Meksika yolculuğunun (El Terror) resimsel bir vizyonuyla kuşatıyor, diğer yandan da Meksika’daki yaratıcı gücün kaynağı olan mezcal hazırlama üzerindeki gizemin bir kısmını gümüş baskıların enstalasyonuyla ortadan kaldırıyorlar.

Viva Revolución Gráfica! sergi kataloğu
Friche la Belle de Mai

Marsilya
16 Aralık 2017 – 4 Şubat 2018
çeviri: Gökçe Mine Olgun

http://www.lederniercri.org