Ulus, Her Neredeysen…

Ulus Baker hakk─▒nda,┬áard─▒ndan┬ákonu┼čuyor olman─▒n kederli idrakiyle konu┼čmak, onun kayb─▒n─▒ kabullenmek, ne zor. Oysa beklemiyor olamazd─▒k bunu, pek├ól├ó bekliyor olmam─▒z gerekti─čini itiraf etmeliyiz kendimize. Az de─čil, ┼č├Âyle b├Âyle bir on y─▒ld─▒r durumu ad─▒m ad─▒m vahimle┼čiyordu. “Vahim” kelimesini sever, anlam─▒n─▒ geni┼čleterek, bazen de evcille┼čtirerek kullan─▒rd─▒ Ulus. “S─▒radan” bir k├Ât├╝l├╝─če “vahim” diyebilirdi, kikirdeyerek. Onun vahameti evcille┼čtiren diline kand─▒k, ko┼čullar─▒n─▒n a┼čama a┼čama a─č─▒rla┼čan “normallerine” al─▒┼čt─▒k, al─▒┼čmaya r─▒za g├Âsterdik.

Onun iradesiz, neredeyse t├╝m├╝yle “kendi”siz g├Âr├╝nen ┼čeytan t├╝yl├╝ yumu┼čakl─▒─č─▒n─▒n ard─▒nda, herkesi, hepimizi boyun e─čdiren b├Âyle acayip bir irade sakl─▒yd─▒. Sanki “mahremi” gibi olan varolu┼čsal bir alana m├╝dahaleye izin vermeyen, acayip bir irade.

Hele sahiden vahimle┼čmeye ba┼člad─▒─č─▒ yakla┼č─▒k on y─▒l evveline kadar, ger├žekten tamamen “kendisiz” gibiydi Ulus;┬áselbstlos┬ágibiydi. O da Almancas─▒yla s├Âylerdi muhtemelen. Bir kendilik hangi dildeyse, o dilde s├Âylerdi… Kendi fizik├« varl─▒─č─▒n─▒ hesaba katmayan, bahse konu etmeyen, s├óf├«┬áIntellect┬ágibiydi. Kendisinin, fizik├« varl─▒─č─▒n─▒n sorumlulu─čunu almamas─▒n─▒n g├Âr├╝n├╝┼č├╝ idi bu. Bekas─▒n─▒n temel ve ama s├╝fl├«, s├╝fl├« ve ama temel gereksinimlerini z─▒mnen etraf─▒na havale ediyordu. (Gereksinimlerin tan─▒mlanmas─▒na ise asla izin vermeden.) Sonralar─▒, bir┬áIntellect‘ten ibaret olmad─▒─č─▒n─▒ dillendirmeye ba┼člam─▒┼čt─▒ asl─▒nda, bir bak─▒ma yard─▒m sinyali veriyordu; ama “yard─▒m”lara yine tam ge├žit vermeden. Uzatt─▒─č─▒ eli tutmaya kalkt─▒─č─▒n─▒zda, kay─▒p gidercesine avcunuzdan…

“Kamusal bir fig├╝r” olarak Ulus Baker… K├ómilen bir efsaneydi, de─čil mi? Medya-a┼č─▒r─▒, alternatif bir ┼č├Âhreti vard─▒ onun. N├óm─▒n─▒ i┼čitenler, uzaktan bilenler i├žin, “live” bir deli-d├óh├« imgesiydi… Onun hik├óyeleri, anektodlar─▒ bire bin kat─▒larak orada burada anlat─▒l─▒rd─▒. Zaman─▒m─▒z─▒n (zamand─▒┼č─▒) bir kahraman─▒…

En yak─▒n─▒ndakiler i├žin de, efsane de─čil miydi biraz? Ulus’un “asl─▒nda” kim oldu─čunu, nereden gelip nereye gitti─čini kim bilirdi, kim biliyor tam olarak? S─▒rl─▒ biriydi Ulus. O esnadaki “durumunun” tam ne oldu─čuna dair rutin m├╝phemliklerin berisinde, ge├žmi┼čine dair, en yak─▒n─▒ndakilere bile tastamam mal├╗m olmayan muammalar─▒n brandas─▒ geriliydi. Bu-d├╝nyada-olmamakl─▒─č─▒n─▒n berisinde, o muammalar vard─▒ muhakkak. Ama i┼čte; oralar, herkese yasakt─▒.

├çok insan─▒ etkiledi, kendine hayran ve ├ó┼č─▒k b─▒rakt─▒ Ulus. ├çok insan ba─čland─▒ ona. ├çok insan kendini ondan sorumlu hissetti, onun sorumlulu─čunu hissetti. Etraf─▒nda her zaman halka hala geni┼čleyen bir g├Ân├╝ll├╝ler ├žemberi oldu. En yak─▒n─▒nda durup, ona ciddi ciddi mesai adayanlardan, kula─č─▒ onun haberlerinde olup da bir ihtiyac─▒n─▒ kar┼č─▒lamaya am├óde bulunanlara, g─▒y├ób─▒nda onun n├óm─▒na karalar ba─člayanlara kadar. Kim ink├ór eder; mihneti az de─čildi! Ama herkes c├ón-─▒ g├Ân├╝lden talip oldu bu mihnete. Kimi s├╝reli, kimi fas─▒lal─▒, kimi sokurdanarak, onun ad─▒na kahrolman─▒n ilenmesiyle, kimi dervi┼č├že, ses etmeden… Ona muhterem bir kabile b├╝y├╝─č├╝ne, bir ulu ihtiyara ve bir ├želimsiz ├žocu─ča siyanet eder gibi, rikkatle bakan bir cemaat bulutu vard─▒ etraf─▒nda. Ulus’tan endi┼če etmeye angaje bir ├ócizler cemaati.

Ne ├žok insana ├Â─čretmenlik etti. Derli toplu bilgi edevat─▒ndan ziyade, b├╝y├╝leyici k├Â┼če bucaklar─▒, g├Âz kama┼čt─▒r─▒c─▒ ters a├ž─▒lar─▒ (son zamanlarda g├Ârsel bilgiye yo─čunla┼čm─▒┼čt─▒) ├Â─čretti, yan bakmay─▒ ├Â─čretti. Ulus Baker mitosunun vazge├žilmez bir unsuru, bildi─či onca dildi; Ulus Baker muammas─▒n─▒n unsurlar─▒ndan biri de, bunlar─▒n hangilerine tam te┼čekk├╝ll├╝ hakim oldu─ču… Kadim Yahudi il├óhileri de dinledik onun sesinden, Afrika ninnileri de, Rus halk ┼čark─▒lar─▒ da… Bilginin, d├╝┼č├╝nmenin, tefekk├╝r├╝n umman─▒na a├ž─▒lman─▒n ┼čehvetini ├Â─čretti Ulus. Bir ├╝niversite, ak─▒lla-fikirle-bilgiyle b├Âyle sevi┼čen bir adam─▒, s─▒rf bu vasf─▒ u─čruna, kendi faunas─▒ i├žinde tutabilmeliydi asl─▒nda; ama yoktu ki ├Âyle bir fauna…

Yaln─▒zca “teknik” anlamda ├Â─črencilerden de─čil, onunla y├órenlik eden herkesten, onun sohbet halkalar─▒nda bulunan herkesten bahsediyoruz. Ki, sohbetin kendisi kadar sohbet kelimesini de ne kadar sever, ne kadar s─▒k kullan─▒rd─▒; konu, mesele, s├Âz, s├Âylem… hepsi “sohbet”ti onun dilinde.

Belirli bir ba─člama pek itibar etmeyen Ulus Baker m├╝fredat─▒ndan okurlar da istifade etti. Onun tarz─▒na uygun bir ba┼čl─▒k alt─▒nda,┬áA┼č─▒nd─▒rma Denemeleri┬áad─▒yla kitapla┼čan yaz─▒lar─▒, yazabileceklerinin k├╝├ž├╝k bir k├╝suruydu. Asl─▒nda, yazd─▒klar─▒n─▒n da. Muhtelif evlerde, muhtelif arkada┼č bilgisayarlar─▒nda, muhtelif dillerde “b─▒rak─▒lm─▒┼č” nice yaz─▒ ba┼člang─▒├žlar─▒, fragmanlar─▒, ├ževiri par├žalar─▒, yorum hamleleri duruyor Ulus’un! (Sanal ├ólemde gezinen ahk├óm─▒n─▒ saym─▒yorum.) Belki de zaten “yaz─▒” kast─▒ ta┼č─▒mayan sesli d├╝┼č├╝nceler, fikir sohbetleri… Ulus Baker’in ┼čimdi mahrum kald─▒─č─▒m─▒z s├Âz├╝ sohbeti…

Kimselere benzemeyen birisiydi, melek gibi bir arkada┼č─▒m─▒zd─▒. H├ólesi vard─▒ onun. Alt─▒ndaki adam─▒ da g├Âr├╝nmezle┼čtiren bir h├óle.

Gitti─či yer her neresiyse, hangi dinin cenneti, hangi hi├žlik, hangi ebediyetse, orada kendine mahsus bir stat├╝s├╝ olaca─č─▒ kesin. Anlayamad─▒klar─▒m─▒z, yapamad─▒klar─▒m─▒z, beceremediklerimiz i├žin hakk─▒m─▒z─▒ hel├ól etsin. Ama as─▒l, her neresi ise oras─▒, ne olur art─▒k kendine iyi baks─▒n.

Tan─▒l Bora

One reply on “ Ulus, Her Neredeysen… ”
Bir cevap yaz─▒n

E-posta hesab─▒n─▒z yay─▒mlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir