taraf olmak

Kay─▒ts─▒zlardan nefret ediyorum. Frederich Hebbel gibi, ya┼čaman─▒n taraf tutmak oldu─čuna inan─▒yorum. Kimse, toplumun d─▒┼č─▒nda yaln─▒zca insan olarak var olamaz. Ger├žekten ya┼čamak yurtta┼č olmakt─▒r, i┼čtirak etmektir. Kay─▒ts─▒zl─▒k irade kayb─▒d─▒r, asalakl─▒kt─▒r, korkakl─▒kt─▒r. Kay─▒ts─▒zl─▒k ya┼čamak de─čildir. Bu y├╝zden kay─▒ts─▒zlardan nefret ediyorum.

Kay─▒ts─▒zl─▒k tarihin a─č─▒r y├╝k├╝d├╝r. Yenilik├žinin boynuna ge├žirilmi┼č de─čirmenta┼č─▒d─▒r, en parlak gayretlerin bo─čuldu─ču atalet durumdur, eski ┼čehri ku┼čatan ve ┼čehri en g├╝├žl├╝ duvarlardan, en cesur askerlerden bile daha iyi savunan batakl─▒kt─▒r. ├ç├╝nk├╝ sald─▒rganlar─▒ karanl─▒k girdaplar─▒nda yutar, telef eder, umutsuzlu─ča d├╝┼č├╝r├╝r, bazen de kahramanca eylemlerden al─▒koyar.

Kay─▒ts─▒zl─▒k, tarihte g├╝├žl├╝ bir nuf├╝za sahip olmu┼čtur. Pasif ├žal─▒┼č─▒r, ama yine de ├žal─▒┼č─▒r. Kay─▒ts─▒zl─▒k kaderdir, ona bel ba─člayamazs─▒n─▒z. Program─▒ aksatan, en iyi haz─▒rlanm─▒┼č plan─▒ mahveden ┼čeydir, idrakinize ba┼čkald─▒r─▒p nefes ald─▒rmayan etken maddedir. Olan bitenler, hepimizin ba┼č─▒na gelen musibetler ve kahramanca bir eylemin do─čurabilece─či olas─▒ g├╝zellikler birka├ž ki┼činin inisiyatifinin de─čil ├žo─čunlu─čun kay─▒ts─▒zl─▒─č─▒n─▒n ve devams─▒zl─▒─č─▒n─▒n bir sonucudur. Olan bitenler baz─▒ insanlar ├Âyle istedi─či i├žin de─čil; kitleler ancak bir k─▒l─▒├žla ├ž├Âz├╝lebilecek d├╝─č├╝mlere, ancak bir isyanla feshedilebilecek kanunlara, ancak bir ayaklanmayla ala┼ča─č─▒ edilebilecek iktidarlara imk├ón tan─▒yarak sorumluluk almaktan ka├ž─▒nd─▒klar─▒ ve oluruna b─▒rakt─▒klar─▒ i├žin ger├žekle┼čirler. Tarihe h├╝kmediyor gibi g├Âr├╝nen kader, bu kay─▒ts─▒zl─▒─č─▒n ve devams─▒zl─▒─č─▒n yan─▒lt─▒c─▒ g├Âr├╝n├╝m├╝nden ba┼čka bir ┼čey de─čildir.

Olaylar perde arkas─▒nda geli┼čir. Ba┼č─▒bo┼č b─▒rak─▒lm─▒┼č birka├ž el m├╝┼čterek hayat─▒ ├Ârer ve ├žo─čunluk t├╝m├╝n├╝ g├Ârmezden gelir, ├ž├╝nk├╝ umursamaz. Bir ├ža─č─▒n kaderi, k├╝├ž├╝k bir aktivist grubun dar g├Âr├╝┼člerine, anl─▒k hedeflerine, h─▒rslar─▒na ve ki┼čisel ihtiraslar─▒na g├Âre bi├žimlenir. ├ço─čunluk da bunlar─▒n t├╝m├╝n├╝ g├Ârmezden gelir, ├ž├╝nk├╝ umursamaz. Ancak geli┼čen olaylar amac─▒na ula┼č─▒r, perde arkas─▒nda ├Âr├╝lm├╝┼č hayat tamamlan─▒r, sonra da her ┼čeyi ve herkesi a┼čan kadermi┼č gibi g├Âr├╝n├╝r. Tarihi ise bunlar─▒n olmas─▒n─▒ isteyen veya istemeyen, bilen veya bilmeyen, etkin olan veya kay─▒ts─▒z kalan herkesi ma─čdur edecek muazzam bir do─čal olgu, bir patlama, bir depremden ibaretmi┼č gibi g├Âsterir. Sonra kay─▒ts─▒zlar ├Âfkelenirler, b├Âyle olmas─▒n─▒ istemediklerini ve bunlardan sorumlu olmad─▒klar─▒n─▒ g├Âstermek i├žin olan bitenin sonu├žlar─▒ndan ka├ž─▒nmak isterler. Baz─▒lar─▒ zavall─▒ca a─člar, di─čerleri alenen k├╝freder ama kimse kendine ┼čunu sormaz: Ben vazifemi yapsayd─▒m, isteklerimi ger├žekle┼čtirmeyi veya g├Âr├╝┼člerimi bildirmeyi deneseydim t├╝m bunlar olur muydu? Kimse kay─▒ts─▒zl─▒─č─▒, ┼č├╝phecili─či, ba┼člar─▒ndaki musibetle m├╝cadele etmeye veya m├╝┼čterek bir amaca eri┼čmeye u─čra┼čan ├Ârg├╝tl├╝ yurtta┼člara omuz vermedi─či i├žin kendini su├žlamaz.

Bunun yerine, b├╝y├╝k ├žo─čunlu─ču olaylar do─čal ak─▒┼č─▒n─▒ s├╝rd├╝r├╝rken ideolojik fiyaskolar, ba┼č─▒bo┼č planlar veya di─čer ┼čeyler hakk─▒nda ho┼čbe┼č etmeyi tercih ederler. B├Âylece herhangi bir sorumluluk almaktan bir kez daha kurtulmu┼č olurlar. Arada s─▒rada olan─▒ biteni a├ž─▒k se├žik g├Âr├╝rler, bazen en acil soruna veya kaydade─čer ├Âl├ž├╝de zaman ve haz─▒rl─▒k gerektirse de acil g├Âr├╝nen sorunlara ola─čan├╝st├╝ ├ž├Âz├╝mler sunabilirler. Ne var ki, bu ├ž├Âz├╝mler ziyadesiyle verimsiz kal─▒rlar, m├╝┼čterek hayata sunulan bu katk─▒lar da ahlaki k─▒v─▒lc─▒mdan yoksun h├ólde kendilerini ele verirler. Bu, hayatta herkesin m├╝cadele h├ólinde olmas─▒n─▒ talep eden, bilinemezcili─če veya herhangi bir kay─▒ts─▒zl─▒─ča imk├ón tan─▒mayan keskin bir tarihsel sorumluluk alg─▒s─▒n─▒n de─čil, entelekt├╝el merak─▒n bir ├╝r├╝n├╝d├╝r.

Ebedi masumlar hakk─▒nda s─▒zlanmalar─▒na ├Âfkeli oldu─čum i├žin de kay─▒ts─▒zlardan nefret ediyorum. Hayat─▒n onlara verdi─či ve her g├╝n vermeyi s├╝rd├╝rd├╝─č├╝ vazifeyi nas─▒l yerine getirdikleri, ne yapt─▒klar─▒ ve hepsinin ├Âtesinde ne yapmad─▒klar─▒ konular─▒nda hesap vermelerini talep ediyorum. Ac─▒mas─▒z olabilirim, merhametimi onlardan esirgeyebilirim, g├Âzya┼člar─▒m─▒ onlarla payla┼čmayabilirim. Ben tarafl─▒y─▒m. Ya┼č─▒yorum, benim taraf─▒mda olanlar─▒n kurdu─ču gelece─čin toplumunun nabz─▒n─▒n gayretke┼č vicdanlarda att─▒─č─▒n─▒ ┼čimdiden hissediyorum. Bu toplumda toplumsal ba─člar─▒n y├╝k├╝ birka├ž ki┼činin ├╝zerinde de─čil. Bu toplumda olan bitenler ┼čans─▒n veya kaderin de─čil, yurtta┼člar─▒n ak─▒ll─▒ ├žal─▒┼čmalar─▒n─▒n ├╝r├╝n├╝. Bu ┼čehirde pencere kenar─▒nda oturup d─▒┼čar─▒da m├╝cadele eden ve kendilerini paralayan az─▒nl─▒─č─▒ izleyenler yok. Pusuda bekleyen, o m├╝cadelenin tats─▒z meyvesinin tad─▒n─▒ ├ž─▒karmay─▒ uman, m├╝cadele edenlerin ve kendini paralayanlar─▒n kazan─▒mlar─▒n─▒ hafife alan kimse yok.

Ya┼č─▒yorum. Tarafl─▒y─▒m. Bu y├╝zden i┼čtirak etmeyenlerden nefret ediyorum. Bu y├╝zden kay─▒ts─▒zlardan nefret ediyorum.

Antonio Gramsci

2 replies on “ taraf olmak ”
  1. “b├╝t├╝n ya┼čam─▒m─▒z─▒ gizli bir temsil, ger├žekle┼čtirdi─čimiz b├╝t├╝n eylemleri ayinsel eylemler olarak anlamaya yeltenmekle bir nevi “sahtekar”a d├Ân├╝┼č├╝r├╝z.
    zira, ya┼čama co┼čkusunun z─▒mni varsay─▒m─▒ nefretten ziyade k─▒van├ž olmal─▒ ki bug├╝nden yar─▒na ├ž─▒kabilmi┼č insanl─▒k. taraf olma ki┼čide kar┼č─▒l─▒k-verebilme-s─▒n─▒r─▒’na dek geli┼čtirilmeseydi, maneviyat─▒n yahut ruh esrikli─činin sadece bedenin k├╝├ž├╝k d├╝┼č├╝r├╝lmesi ile m├╝mk├╝n olabilece─čine inanan ruhbanlardan bir fark─▒m─▒z kalmazd─▒…”

Bir cevap yaz─▒n

E-posta hesab─▒n─▒z yay─▒mlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir