ravachol . ilkelerim

Bu metin 1892 y─▒l─▒nda hapisteyken Ravachol taraf─▒ndan polise yazd─▒r─▒lm─▒┼čt─▒r. Metni Paris Polis Ar┼čivlerinde bulan tarih├ži Jean Maitron taraf─▒ndan 1964’te ilk kez yay─▒nlanm─▒┼čt─▒r.

—————————

Yukar─▒da ad─▒ ge├žen ┼čah─▒s, karn─▒n─▒ doyurduktan sonra bize ┼č├Âyle dedi:

“Beyler, neredeyse olursam olay─▒m propaganda yapmak benim al─▒┼čkanl─▒─č─▒md─▒r. Anar┼čizmin ne oldu─čunu biliyor musunuz?”

Bu soruya “Hay─▒r” cevab─▒ verdik.

“Bu beni ┼ča┼č─▒rtmad─▒” diye yan─▒t verdi. “Sizler gibi ekme─čini kazanmak i├žin ├žal─▒┼čmak zorunda olan i┼č├ži s─▒n─▒f─▒ ├╝yelerinin kendilerine verilen bro┼č├╝rleri okuyamaya ay─▒racak zaman─▒ yok. Bu sizin i├žin de ge├žerli.

Anar┼či m├╝lkiyetin yok edilmesi demektir.

H├ólihaz─▒rda faydas─▒z bir├žok ┼čey var, keza pek ├žok meslek de; ├Ârne─čin muhasebecilik. Anar┼čiyle birlikte paraya, muhasebe defteri tutmaya ve bundan kaynaklanan di─čer istihdam bi├žimlerine art─▒k gerek olmayacak.

Eziyet ├žeken ├žok say─▒da yurtta┼č varken, di─čerleri zenginlik i├žinde, bolluk i├žinde y├╝z├╝yorlar. Bu durum devam edemez; zenginlerin elindeki fazladan hepimiz faydalanmal─▒y─▒z; hatta dahas─▒, aynen onlar gibi ihtiyac─▒m─▒z olanlar─▒ elde etmeliyiz. Mevcut toplumda bu amaca ula┼čmak m├╝mk├╝n de─čil. Hi├žbir ┼čey, hatta gelir ├╝zerinden al─▒nacak bir vergi bile i┼člerin d─▒┼č g├Âr├╝n├╝m├╝n├╝ de─či┼čtiremez; buna kar┼č─▒n, i┼č├žilerin b├╝y├╝k bir k─▒sm─▒ bu ┼čekilde davran─▒rsak gidi┼čat─▒n iyile┼čece─čini d├╝┼č├╝n├╝yor. B├Âyle d├╝┼č├╝n├╝lmesi bir hatad─▒r. E─čer ev sahibine vergi koyarsak, ald─▒─č─▒ kiray─▒ y├╝kseltecek, bu yolla kendisine y├╝klenen yeni vergileri ba┼čkalar─▒n─▒n ├Âdemesini sa─člayacakt─▒r. Her hal├╝k├órda, hi├žbir yasa ev sahiplerine dokunamaz, ├ž├╝nk├╝ efendisi olduklar─▒ mallar─▒yla istediklerini yapmaktan al─▒koyamay─▒z onlar─▒. Peki, ├Âyleyse ne yapmak gerek? M├╝lkiyetin k├Âk├╝n├╝ kaz─▒mal─▒, bunu yaparak da her ┼čeyi sahiplenenlerin de k├Âk├╝n├╝ kaz─▒mal─▒. E─čer bu ger├žekle┼čirse, mevcut rejime geri d├Ânmeye zorlayacak herhangi bir birikim fikrini engellemek i├žin paray─▒ da ortadan kald─▒rmal─▒y─▒z.

Para, t├╝m uyu┼čmazl─▒klar─▒n, t├╝m nefretlerin ve t├╝m h─▒rslar─▒n nedenidir; k─▒sacas─▒, m├╝lkiyetin yarat─▒c─▒s─▒d─▒r. Asl─▒nda bu madenin az bulunmas─▒ndan kaynaklanan, ├╝zerinde anla┼č─▒lm─▒┼č bir fiyattan ba┼čka bir de─čeri yoktur. E─čer ya┼čamam─▒z i├žin gerekli olan ┼čeyler kar┼č─▒l─▒─č─▒nda bir ┼čeyler vermek zorunda olmazsak, alt─▒n de─čerini kaybeder ve hi├ž kimse onun pe┼činden ko┼čmaz. Ne de baz─▒lar─▒ kendilerini zenginle┼čtirebilirler, ├ž├╝nk├╝ biriktirecekleri hi├žbir ┼čey onlar─▒n di─čerlerinden daha iyi bir ya┼čam s├╝rmelerine hizmet etmez. O zaman art─▒k yasalara, efendilere de gerek olmaz.

Dinlere gelirsek, yok edilmeleri gerekecek, ├ž├╝nk├╝ dinin ahlaki etkilerinin hi├žbir varl─▒k sebebi kalmayacak. ├ľl├╝mle birlikte her ┼čey sona erdi─či i├žin var olmayan bir Tanr─▒’ya inanma sa├žmal─▒─č─▒na yer olmayacak. Dolay─▒s─▒yla, ya┼čama s─▒k─▒ sar─▒lmal─▒y─▒z, ancak ya┼čam dedi─čimde kendisi a├žl─▒ktan ├Âl├╝rken patronlar─▒n ya─č ba─člamalar─▒ i├žin b├╝t├╝n g├╝n k├Âlelik yapmay─▒ de─čil, kendi refah─▒n─▒n yarat─▒c─▒s─▒ olmay─▒ kastediyorum.

Efendilere, bizim eme─čimiz sayesinde tembellik yapan o insanlara gerek yok; herkes kendisini toplum i├žin faydal─▒ k─▒lmal─▒, yani kendi yetenek ve yatk─▒nl─▒─č─▒na g├Âre ├žal─▒┼čmal─▒. Bu yolla, birisi f─▒r─▒nc─▒, di─čeri ├Â─čretmen vs. olacakt─▒r. Bu ilke takip edilirse ├žal─▒┼čma azalacak ve her birimizin g├╝nde bir ya da iki saat ├žal─▒┼čmas─▒ gerekecektir. Bir ┼čeylerle me┼čgul olmadan duramayan insan kendisini ├žal─▒┼čarak oyalayacakt─▒r. Miskin aylaklar olmayacak; e─čer olursa bile bunlar─▒n say─▒s─▒ o kadar az olacakt─▒r ki onlar─▒ kendi h├óllerine b─▒rakabilecek ve ┼čik├óyet etmeksizin ba┼čkalar─▒n─▒n ├žal─▒┼čmas─▒ndan faydalanmalar─▒na izin verebilece─čiz.

Yasalar olmad─▒─č─▒nda evlilik de ortadan kalkacak. Be─čenimize g├Âre birle┼čece─čiz ve aile, anne ile baban─▒n ├žocuklar─▒na duyduklar─▒ sevgi temelinde kurulacak. ├ľrne─čin, e─čer bir kad─▒n e┼či olarak se├žti─či erke─či art─▒k sevmiyorsa, ondan ayr─▒labilecek ve yeni bir birlik olu┼čturabilecek. K─▒sacas─▒, sevdiklerimizle birlikte ya┼čamakta tamamen ├Âzg├╝r olaca─č─▒z. Bahsetti─čim olayda e─čer ├žocuklar varsa, onlar─▒ toplum b├╝y├╝tecek, yani ├žocuklar─▒ sevenler onlar─▒n bak─▒m─▒n─▒ ├╝stlenecek.

Bu ├Âzg├╝r birlik sayesinde art─▒k fahi┼čelik olmayacak. Gizli hastal─▒klar olmayacak, ├ž├╝nk├╝ bunlar kar┼č─▒ cinslerin birlikteli─činin suiistimal edilmesinden kaynaklan─▒rlar; kad─▒nlar─▒n boyun e─čmeye zorland─▒─č─▒ bir suiistimal, ├ž├╝nk├╝ toplumun mevcut ko┼čullar─▒ onlar─▒, ya┼čamak i├žin bir i┼č olarak bunu yapmaya zorunlu b─▒rakmaktad─▒r. Ne bedelle kazan─▒l─▒rsa kazan─▒ls─▒n ya┼čamak i├žin para gerekmiyor mu?

Bu kadar k─▒s─▒tl─▒ bir zamanda t├╝m ayr─▒nt─▒lar─▒yla a├ž─▒klayamayaca─č─▒m ilkelerim sonucunda art─▒k ordunun hi├žbir varl─▒k sebebi olmayacakt─▒r, ├ž├╝nk├╝ ayr─▒ uluslar olmayacak; ├Âzel m├╝lkiyet yok edilecek ve t├╝m uluslar tek bir ulus h├óline gelecek, Evren olacaklar.

Art─▒k sava┼č, uyu┼čmazl─▒klar, k─▒skan├žl─▒k, h─▒rs─▒zl─▒k, cinayet, mahkeme sistemi, polis, y├Ânetim olmayacak.

Anar┼čistler ├Ânerdikleri yap─▒n─▒n ayr─▒nt─▒lar─▒na hen├╝z girmi┼č de─čiller, sadece kilometre ta┼člar─▒n─▒ yerle┼čtirilmi┼č durumdalar. G├╝n├╝m├╝zde anar┼čistler mevcut gidi┼čat─▒ ├ž├Âkertmeye yetecek say─▒ya ula┼čt─▒lar; bu hen├╝z olmad─▒ysa bunun nedeni takip├žilerimizin e─čitimini tamamlamak, projelerinin ger├žekle┼čtirilmesinde onlara yard─▒mc─▒ olacak enerji ve kararl─▒─č─▒ uyand─▒rmak zorunda olmam─▒zd─▒r. Tek gereken birisinin ├Ânlerine ge├žmesi, onlar─▒ d├╝rt├╝klemesidir, ard─▒ndan devrim ger├žekle┼čecek.

Evleri havaya u├žuran ki┼činin amac─▒, toplumsal konumlar─▒ ya da eylemleriyle anar┼čiye zarar─▒ dokunan herkesi yok etmektir. Polisten korkmadan, dolay─▒s─▒yla da can─▒m─▒zdan olma korkusu olmadan bu ki┼čilere a├ž─▒k├ža sald─▒rmam─▒za izin verilmi┼č olsayd─▒, bu ki┼čilerle birlikte onlar─▒n hizmetini g├Âren ezilen s─▒n─▒flardan insanlar─▒ da ├Âld├╝rebilecek patlay─▒c─▒ maddelerle evlerini y─▒kmaya kalk─▒┼čmam─▒z da gerekmeyecekti.”

Kaynak: Un saint nous est n├ę, Philippe Oriol’├╝n d├╝zenlemesi. L’├ęquipement de la pens├ęe, Paris, 1992; ├ževiri Mitch Abor. | anar┼čist bak─▒┼č
Bir cevap yaz─▒n

E-posta hesab─▒n─▒z yay─▒mlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir