linder sterling liverpool’lu performans sanatçısı aynı zamanda görsel sanatçı ve müzisyen kimliği de mevcut. kendisine kısaca linder diyoruz. radikal bir feminist ve manchester punk cemiyetinin tanıdık bir siması olan linder, pornografik dergilerden aldığı görselleri moda ve kadın dergilerinin görselleriyle kolajlayarak kadın bedeninin ticari bir meta haline gelmesini eleştirmesiyle tanınıyor. bir çok işi secret public adlı punk/kolaj fanzininde yayınlanmış. en çok bilinen çalışması da buzzcocks‘ın orgasm addict kapağı. sola bakınca sen de görüyorsun ve görmüştüm zaten diyorsun. bu çalışması hakkındaki yorumu şöyle;

bu noktada erkek dergileri DIY, arabalar ve porno üzerine. kadın dergileri ise moda ve ev işleri ile ilgili. bu sebeple ortak paydayı tahmin etmek zor değil – kadın vücudu. ben de bu dergilerden kadın vücudunu aldım ve o zamanlar hissetiğim çeşitli kültürel hilkat garibelerini vurgulayarak bu tuhaf dekupajları yaptım.

linder ayrıca buzzcoks’tan ayrılan sevgilisinin kurduğu magazine adlı grubun real life albümünün kapağını da tasarlamış. factory records için hazırladığı ve hiç bir zaman üretilmeyen “menstrual egg-timer” adını verdiği abaküs tarzı menstrüal döngü zamanlama takip “şeysi” de mevcutmuş. diy olayına her daim inanan linder; kapitalizm, cinsellik, şiddet, feminizm, şehvet, hastalıklılık ve umudu harmanlayarak punk tarihinin en bilinen ürünlerini ortaya koyup atarını da yapmıştır; “damien hirst ve tracey emin gibi “şok” sanatçıları, öz hakiki punk çocuğu değildir”

ayrıca ludus adında bir post-punk grubu da varolmuş kendisinin. grooveshark vasıtasıyla dinleyebilirsiniz. jazz, avangard, new wave, punk altyapılı sınıflandırması çok zor olan bir tarza sahip. şarkıların temasını tahmin etmeniz zor değil. linder’ın da ara sıra çığlık, ağlama, histerik kahkahalar ve garip seslerden oluşan vokalini de atlamanız mümkün değil. 82 yılında the haçienda‘da grubun verdiği konserde her masaya kağıt tabak üzerine kırmızı “lekeli” bir tampon ve sigara izmariti koyulmuş. linder da çiğ et giyip takı olarak da siyah bir dildo kullanmış. et ve tampon kadın olmanın gerçekliğini yansıtıyormuş, dildo ise görünmez erkek pornografisini. konseri dinleyen kesin linder dildoyu çıkarınca 2-3 adım geri gitmişler, bunu yapmaları yeterliydi diyor.

linder sterling

biraz da popüler kültür üzerinden devam edip dedikodu yapalım. linder’ın morrissey ile bir karşılıklı kur durumu ve yakın arkadaşlıkları mevcut. morrissey’nin your arsenal ve beethoven was deaf albümlerinin kapak fotoğraflarını linder çekmiş. linder’ın ayrıca morrissey shot isimli bir fotoğraf kitabı var. the smiths’in cemetry gates şarkısında buluşulan şahıs da linder. morrissey bir de fanzin için linder ile röportaj yapmış. değişik kafalarda oldukları kesin. buyrun buradan okuyun. röportajın sonunda da şöyle bir not düşmüş.

I shall love you till that final stretch of sand that the sea never quite reaches is finally swathed by crashing waves. Or, perhaps longer . . . if there’s time.

bu yazımızda her pank tarihi neşriyatında bir şekilde adı geçen linder ablamızı tanımış olduk. ben biraz daha bakayım diyenlerin yolu açık olsun;