Et cinayet midir?

Yaz─▒n─▒n ba┼č─▒nda belirtmem gerekiyor ki bu yaz─▒ tarafl─▒ bir yaz─▒d─▒r. ─░nsan bilgiyi ararken do─čal olarak do─čruyu bulmaya e─čilimlidir, o duydu─čunun, g├Ârd├╝─č├╝n├╝n ger├žek olmas─▒n─▒ isteyerek do─čaya y├Ânelir daha ilk a┼čamada tarafl─▒d─▒r. Ve sadece bu istek de─čildir onun bilgisinin olu┼čumunu etileyen, ├Ânceden bildiklerinin etkisiyle bilmek ister ayn─▒ zamanda. Marx’─▒n bir felsefeci olmas─▒ ve felsefedeki akl─▒n alan─▒ olan devlet gelene─čini┬á savunmas─▒ onun diyaleti─činden devleti ├ž─▒karm─▒┼č, Bakunin’inkinden ise ezilenin zaferini. 5 y─▒ld─▒r vejetaryen olan benim i├žinde bu yaz─▒n─▒n sonunun┬á mezbahanelerin taraf─▒nda sonu├žlanmayaca─č─▒na emin olabilirsiniz. ├ľncelikle et kelimesinin alt─▒n─▒ oymak istiyorum et bedenin yiyece─če y├Ânelmi┼č halidir. ─░nsanlar i├žin bu kelime ├žok nadir kullan─▒l─▒r. Ya da tam tersi olarak bir biftek i├žin dana bedeni, inek cesedi kullan─▒lmaz et ├╝r├╝nlerindeki t├╝m literat├╝r┬á cinayetin ├╝st├╝n├╝ ├Ârtmeye ├žal─▒┼čman─▒n, onu inkar etmenin,g├Ârmezden gelmenin bir ├╝r├╝n├╝d├╝r. Tad─▒n─▒n g├╝zel olmas─▒ndan, do─čan─▒n i┼čleyi┼činden, ya da beslenme ihtiyac─▒ gibi bir ├žok neden insanlar─▒n bu cinayete kar┼č─▒ ├╝rettikleri bahaneler vard─▒r. ─░lk olarak beslenme┬á konusunda insan─▒n etsiz ya┼čayabilece─či kan─▒tland─▒ sonra do─čan─▒n en tepede tek t├╝r├╝n oldu─ču bir dengesi yoktur. Do─ča insan ve hayvan olarak ikiye ayr─▒lmaz, insanlar d─▒┼č─▒ndaki t├╝m t├╝rleri┬á hayvanlar olarak eritmek ba┼čl─▒ ba┼č─▒na bir sorundur. ├ço─ču ki┼či insan─▒n di─čer t├╝rlerden akl─▒ ve de─čer yaratmas─▒ bak─▒m─▒ndan ayr─▒ld─▒─č─▒n─▒ savunur, insan de─čer yaratm─▒┼čt─▒r, kendi i├žerisinde cinayeti, tecav├╝z├╝ yasaklam─▒┼čt─▒r. Peki bu de─čeri di─čer t├╝rlere kar┼č─▒ uygulamamas─▒ salt insan i├žin ge├žerli olmas─▒ buradaki mant─▒ks─▒zl─▒─č─▒ ve yarat─▒lan de─čerin samimiyetsizi─čini g├Âstermez mi? Bir insan─▒ ├Âld├╝remezsin ayn─▒ t├╝rden oldu─čunuz i├žin ama┬á yemek i├žin bir kuzuyu kesebilirsin. Peki bir insan─▒ yemek i├žin ├Âld├╝rebilir miyiz? Bir ┼čeye de─čer verilebilmesi i├žin onun insani olmas─▒ gerekiyor o y├╝zden insan─▒n yiyece─čine yemek ine─čin yiyece─čine yem kedininkine ise mama denir. Kedi k├Âpek vs. bir bebe─če benzetilerek insanile┼čtirilmi┼čtir. ─░┼čte bunun ad─▒ t├╝rc├╝l├╝kt├╝r kesinlikle ─▒rk├ž─▒l─▒k, milliyet├žilik ve dincilikten fark─▒ yoktur. ─░nsanlar ve di─čer t├╝rler aras─▒nda cinayetsiz mutualist bir ili┼čkinin var olabilece─čini, di─čer t├╝rlerin de ya┼čam alan─▒na sayg─▒ duyarak ya┼čanabilece─čini m├╝mk├╝n. Temeli s├Âm├╝r├╝ye dayal─▒ kapitalist ve paras─▒ olan─▒n her ┼čeyi yapabilece─či liberal bir toplumda┬á bunu yapmak imkans─▒zd─▒r. D├╝nyay─▒ daha fazla kar i├žin yok eden sermayenin g├Âz boyamal─▒k projelerle bu durumu iyile┼čtirece─čini d├Ân├╝┼čt├╝rece─čini d├╝┼č├╝nmek bo┼č bir hayaldir. Bir vegan/vejetaryen’in t├╝rc├╝ olmad─▒─č─▒n─▒ s├Âyleyip liberal olmas─▒ bir ak─▒l tutulmas─▒d─▒r. O┬á di─čer t├╝rlerin s├Âm├╝r├╝lmemesi gerekti─čini savunup belli bir s─▒n─▒ftaki insanlar─▒n s├Âm├╝r├╝lmesine g├Âz yumar. ├ľzellikle T├╝rkiye’de bunun ├Ârne─či ├žoktur; milliyet├ži, ─▒rk├ž─▒ veganlar bile vard─▒r san─▒r─▒m. Yeni bir d├╝nya ancak ezilenlerin elinden ├ž─▒kabilir. S─▒n─▒fs─▒z t├╝rc├╝ olmayan bir d├╝nyay─▒ bize asla burjuvalar elinde sunmayacak ya da proletarya diktat├Ârl├╝─č├╝┬á sonucu gelmeyecek ancak t├╝m ezen ezilen ili┼čkisini, tahakk├╝m├╝, otoriteyi┬á reddeden d├╝┼č├╝nce ile ba┼čka bir d├╝nya m├╝mk├╝nd├╝r. B├╝y├╝k ┼čiirler, b├╝y├╝k sanatlar, b├╝y├╝k felsefeler yaratt─▒─č─▒m─▒z─▒ d├╝┼č├╝n├╝yoruz ancak t─▒pk─▒ antik yunandaki d├╝┼č├╝n├╝rlerin g├Âzlerinin ├Ân├╝ndeki k├Âleleri yok saymalar─▒ gibi biz de di─čer t├╝rleri yok say─▒yoruz. Et cinayettir, tecav├╝zd├╝r bir bedene kar┼č─▒, cinsiyet├žiliktir toplumdaki de─čeri bak─▒m─▒ndan, s├Âm├╝r├╝d├╝r, hor g├Âr├╝d├╝r, fa┼čizmdir.

Bir cevap yaz─▒n

E-posta hesab─▒n─▒z yay─▒mlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir